torsdag 23 februari 2012

Lakfiske med Surprise!

Med brist på öppet vatten uppstår en abstinens, en abstinens som är otroligt svår att tillfredsställa, detta leder till drastiska metoder. Vanligtvis är jag inte mycket för isfiske överlag, men min kollega Micke har guidat in mig i ett ganska så spännande isfiske; att pimpla kväll/natte- tid efter lake. Vi skulle idag ge oss ut efter jobbet på årets andra pass, och det skulle bli ett pass att minnas!

Vi hade valt ut en plats vi trodde skulle ge lake, och ganska grov sådan, så när bilen väl var parkerad och flytoverallen satt på började vi vår vandring genom skogen, vi gick och vi gick men inget vatten syntes till. Jag tog fram min telefon och slog på GPSen, vafan Micke, vi går ju åt fel håll sa jag, vi ska åt det hållet sa jag och pekade rakt bakåt. När vi väl hittat isen efter en lång promenad, där det både stöpte och var dubbel is som gjorde det tungborrat och svårt att gå så tog vi fram våra färdigriggade utrustningar och började vår jakt.

Men timmarna gick utan kontakt och hungern slog till, efter korvgrillning och kaffe fortsatte vi fiska, men åter igen utan resultat. Vi beslutade oss för att prova på lite djupare vatten. Men inget hände där heller. Vi bestämmde oss för att gå hem, så jag ställde mig upp och drog då upp tacklet med den lilla mörtbiten en meter, jag stog och knyckte lite och helt utan förvarning sög det till i utrustningen, JA! utropade jag till micke, och vi började drillen, tyvärr satte sig vad jag tror var en liten lake i iskanten och gick loss. Detta resulterade i att vi fortsatte nöta en stund till, micke på bottnen och jag en meter upp. Jag har åter igen några naffsningar och dragningar tills det suger tag ordentligt, men den här gången var jag mer vaken, efter ett hårt motthug och en smärtfri drill möts jag och Micke av den märkligaste laken någon av oss någonsin sätt, men utbrast micke, det är ju ingen lake, det är ju en gös och en stor sådan.
Tyvärr händer inget mer och vi ger oss hemmåt. Men en härlig avslutning på en tuff kväll/natt.

//Frödin

4 kommentarer:

  1. Stort grattis. Vilken bonus!

    SvaraRadera
    Svar
    1. tackar! det kan man säga, otroligt vacker fisk i kanonform!

      Radera
  2. Vilken utdelning! Tur att ni tog stora isborren..? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det kan man väl säga! haha ja det hade nog blivit tufft med em 110mm ;-)

      Radera